Bedrijfsbezoek HAK

Op deze donderdagavond verzamelden de leden van BCA zich bij de ingang van het terrein van groentefabrikant HAK aan het Jagerspad te Giessen voor een bedrijfsbezoek. Zodra de meeste leden op het afgesproken tijdstip waren gearriveerd betraden we de kantine, alwaar we gastvrij werden ontvangen met koffie en wat lekkers. Onze gastheer was Koos van Leeuwen, productiemanager bij Hak.

Na een welkomstwoord aan de gasten door BCA-bestuurslid Theo van der Stelt, nam Koos van Leeuwen het stokje over voor een presentatie over de fameuze groentefabrikant. Een dag eerder had HAK de prestigieuze verpakkingsprijs De Gouden Noot gewonnen voor het 1-2 open deksel. “Met dit deksel wordt de kracht die nodig is om het open te draaien in tweeën gedeeld, waardoor de glazen pot twee keer zo makkelijk te openen is”, zo vertelde Koos trots. Met een boeiende presentatie over de historie van het bedrijf, over het assortiment, over enkele belangrijke kengetallen en over het productieproces, nam Koos van Leeuwen de circa 20 gasten mee in de wereld van HAK. Wat velen van ons niet wisten, is dat BCA-lid en VV Almkerk-voorzitter Gerrit van Drunen in het verleden meer dan 10 jaar bij HAK heeft gewerkt.

Na de presentatie door Van Leeuwen was het tijd voor de rondleiding door de fabriek, zodat we een duidelijk beeld zouden krijgen van het productieproces. We werden in twee groepen gesplitst en rondgeleid door de bedrijfsleiders Singh en Dekker. Uiteraard droegen we allemaal een recyclebare jas en haarnetje i.v.m. de hygiëne. Theo was overigens vergeten zijn vrouw vooraf te vertellen dat haar mooie schoenen mogelijk nat konden worden deze avond, zo blijkt uit de foto’s…. In de fabriek zagen we dat er een ingangscontrole plaatsvindt zodra de producten van het land bij HAK binnen komen. Daarbij wordt het product gecontroleerd ten opzichte van de HAK-normen op aspecten zoals beschadiging, kleur, sortering, meligheid, schilligheid, smaak etc. Ook tijdens het productieproces is er een continue kwaliteitsbewaking zodat bij eventuele afwijkingen direct kan worden ingegrepen.

HAK conserveert zijn producten d.m.v. verhitten. De groenten worden van tevoren gewassen en geblancheerd. Dit gebeurt in water of stoom. Dan worden de potten gevuld en het deksel gesloten. Al naar gelang de aard van de groenten wordt deze in de pot gedurende een bepaalde tijd onder druk tot 100 graden, dit heet pasteuriseren, of boven de 100 graden, dit heet steriliseren, verwarmd. Arco Dekker: “Het proces en de snelheid waarmee de groenten van HAK in de pot gaan (de groenten zitten al na enkele uren in de pot), is zodanig dat geen conserveermiddelen en kleurstoffen worden gebruikt.” Singh vertelde ons dat HAK het gehele jaar een grote voorraad moet aanhouden. “Immers, in 4 weken wordt ieder jaar de totale vraag naar bijvoorbeeld doperwten geproduceerd en als de schatting van de marktvraag goed is geweest, moet die voorraad bij het begin van het nieuwe oogstseizoen, een jaar later, pas weer op 0 uitkomen.”

Nadat we langs de grote voorraden met gevulde potten waren gewandeld, keerden we weer terug in de kantine van HAK. Daar stond Koos van Leeuwen met een lekker drankje op ons te wachten. Koos beantwoordde nog enkele vragen en bedankte ons voor de belangstelling. Theo bedankte op zijn beurt Van Leeuwen, Dekker en Singh met een leuke attentie namens de businessclub. We kregen allemaal nog een tasje mee, dat rijkelijk gevuld was met heerlijke eindproducten van Hak.

Voor de leden van BCA was het bezoek aan HAK een hele leuke ervaring. We kennen het bedrijf uiteraard allemaal, maar slechts een enkeling had al eens eerder een kijkje genomen in de fabriek.

Na afloop was er gelegenheid om in Café De Alm nog even na te praten onder het genot van een hapje en een drankje. Daar werden de plannen gesmeed voor de volgende activiteit van Businessclub Almkerk. Hierover volgt op korte termijn meer informatie.